Chess Strategy

Reflectie & Groei

Een reis door persoonlijke ontwikkeling en professionele groei

Korthagen Reflectiecirkel

De UI-Reflectiecirkel

De UI-reflectiecirkel van Korthagen is een systematische aanpak voor reflectie die bestaat uit vijf fasen:

  • Handelen in concrete situaties
  • Terugblikken op het handelen
  • Bewustwording van essentiële aspecten
  • Ontwikkelen van alternatieven
  • Uitproberen van nieuwe aanpakken

Reflectiecyclus van Korthagen

1. Handelen

Concrete ervaringen in de onderwijspraktijk:

  • Begeleiden van studenten
  • Toepassen van didactische modellen
  • Uitvoeren van assessments

2. Terugblikken

Analyse van gebeurtenissen en ervaringen:

  • Evaluatie van interventies
  • Feedback van studenten
  • Effectiviteit van methoden

3. Bewustwording

Inzicht in patronen en verbanden:

  • Herkennen van succesfactoren
  • Identificeren van verbeterpunten
  • Ontwikkeling van nieuwe inzichten

Professioneel Groeimodel

Didactische Ontwikkeling

Versterking van onderwijsvaardigheden:

  • Toepassing van diverse leertheorieën
  • Ontwikkeling van lesmateriaal
  • Differentiatie in begeleiding

Pedagogische Groei

Ontwikkeling van begeleidingsvaardigheden:

  • Student-docent relatie
  • Motivatie en betrokkenheid
  • Persoonlijke begeleiding

Leervragen & Ontwikkelpunten

1

Verwachtingsmanagement

Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle studenten precies weten wat er van hen verwacht wordt tijdens een eindproject?

Reflectie: Door het implementeren van duidelijke rubrics en het regelmatig bespreken van verwachtingen heb ik gemerkt dat studenten beter begrijpen wat er van hen verwacht wordt.

2

Didactische Keuzes

Welke didactische keuzes en onderbouwingen moeten wij als team maken om een kwalitatief hoogwaardig assessment af te nemen?

Reflectie: Het combineren van verschillende tussentijdse controlle momenten en het gebruik van peer-reviews heeft tot dusverre geleid tot duidelijkere verwachtingen. (even afwachten op feedback)

3

Tussentijdse Beoordeling

Hoe zorg ik ervoor dat ik tussentijds een kwalitatieve beoordeling heb van zowel het proces als de vaardigheden van de student?

Reflectie: Door het implementeren van dagelijkse en wekelijkse check-ins en het gebruik van een voortgangsrapport kan ik de ontwikkeling van studenten beter monitoren en bijsturen.

Toekomstplannen & Innovatie

Verbetering Verdieping Software

Op basis van de opgedane inzichten uit PDH wil ik bijdragen aan de verbetering van het vak Verdieping Software. Door de geleerde theorieën en praktijkervaringen toe te passen, kunnen we de onderwijskwaliteit verder verhogen.

Verbetervoorstellen

  • Implementatie van duidelijkere tussentijdse beoordelingsmomenten
  • Versterking van de koppeling tussen theorie en praktijk
  • Ontwikkeling van gedetailleerdere beoordelingsrubrics
  • Integratie van peer-review momenten

Verwachte Impact

  • Verhoogde studentbetrokkenheid door duidelijkere verwachtingen
  • Betere aansluiting op de beroepspraktijk
  • Consistentere beoordeling tussen verschillende docenten
  • Versterkte focus op zowel proces als eindresultaat
Terug naar Overzicht