Een reis door persoonlijke ontwikkeling en professionele groei
De UI-reflectiecirkel van Korthagen is een systematische aanpak voor reflectie die bestaat uit vijf fasen:
Concrete ervaringen in de onderwijspraktijk:
Analyse van gebeurtenissen en ervaringen:
Inzicht in patronen en verbanden:
Versterking van onderwijsvaardigheden:
Ontwikkeling van begeleidingsvaardigheden:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle studenten precies weten wat er van hen verwacht wordt tijdens een eindproject?
Reflectie: Door het implementeren van duidelijke rubrics en het regelmatig bespreken van verwachtingen heb ik gemerkt dat studenten beter begrijpen wat er van hen verwacht wordt.
Welke didactische keuzes en onderbouwingen moeten wij als team maken om een kwalitatief hoogwaardig assessment af te nemen?
Reflectie: Het combineren van verschillende tussentijdse controlle momenten en het gebruik van peer-reviews heeft tot dusverre geleid tot duidelijkere verwachtingen. (even afwachten op feedback)
Hoe zorg ik ervoor dat ik tussentijds een kwalitatieve beoordeling heb van zowel het proces als de vaardigheden van de student?
Reflectie: Door het implementeren van dagelijkse en wekelijkse check-ins en het gebruik van een voortgangsrapport kan ik de ontwikkeling van studenten beter monitoren en bijsturen.
Op basis van de opgedane inzichten uit PDH wil ik bijdragen aan de verbetering van het vak Verdieping Software. Door de geleerde theorieën en praktijkervaringen toe te passen, kunnen we de onderwijskwaliteit verder verhogen.